Menetelmänä kartta
Saimme tehtäväksi toiminnallisen ohjaustehtävän, jossa käytämme osallistavia luovia menetelmiä nuorten ohjauksessa. Halusimme tässä tehtävässä hyödyntää meitä kiinnostavaa Aarrekarttaa, jonka nimesimme tehtäväämme Matkaksi omaan minään, koska halusimme ohjauksessa keskittyä ensin tutustumaan nuoren tämän hetkiseen minäkuvaan ja jatkossa haaveisiin ja tulevaisuuden näkymiin. Valitsemamme menetelmän avulla tuetaan ohjattavan identiteetin rakentumista ja sen avulla meillä oli myös tarkoitus oppia tuntemaan meille entuudestaan vieraita nuoria. Idean tähän ohjausmenetelmään saimme Tavarat taskuissa -oppaasta ja sen ohjausideasta Omakuvan leikkaus ja liimaus, jossa ohjattavat saavat askarrellen leikkaa ja liimaa -tekniikalla muodostaa kuvaa itsestään.
Aarrekartta on luova työväline, joka auttaa ymmärtämään omaa itseään ja rakentamaan identiteettiä. Se voi parhaimmillaan mahdollistaa oman kasvuprosessin ihmisenä. Kartta konkretisoi ja visualisoi ajatuksia ja toiveita, ja se perustuu mielen muutosvalmennukseen. Menetelmän avulla ohjattavaa autetaan omakuvan hahmottumisen myötä tiedostamaan myös tulevaisuuden toiveitaan ja siten valmistaa ohjattavaa tekemään sellaisia valintoja, että toiveet olisivat myös toteutettavissa.
Menetelmässä ohjattavan toiveita ja unelmia kuvaa erilaiset konkreettiset, viitteelliset tai abstraktit kuvat ja tekstit, joita leikataan vaikkapa aikakauslehdistä, kuten meidän toteuttamassa ohjauksessa. Aarrekarttaan tulisi sisällyttää vain 1-5 unelmaa kerrallaan ja valmista tuotosta käydään keskustelemalla läpi yhdessä, jolloin sitä on mahdollista täydentää tai tarkentaa sanallisesti. Ohjaajana emme kuitenkaan saa tulkita tai arvioida nuorten tekemiä karttoja, vaan antaa heidän selittää sitä omin sanoin.

Lähde: Leino, M. & Tuulasvirta, S. Aarrekartta työvälineenä. Haettu 1.3.2019 osoitteesta http://elearn.ncp.fi/materiaali/kukkasniemis/pofoon/Aarrekartta_tiivistys_080410.pdf
Kommentit
Lähetä kommentti